Har bibliografi, innholdsfortegnelse, ordliste
. - Boken handler om at lærere og elever bruker vurdering som redskap til å justere opplæringen underveis. Den tar for seg ulike elementer som inngår i læringsfremmende klasseromsvurdering: tydelige læringsmål, bruk av kriterier og eksempler, tilbakemeldinger som fremmer læring, egenvurdering og kameratvurdering og verdien av å kommunisere med elevenes foresatte underveis i opplæringen. Boken henvender seg til lærere i grunnskolen og studenter i lærerutdanning.
Vurdering for læring handler om at lærere og elever bruker vurdering som redskap til å justere opplæringen underveis. Læreren kan bruke vurderingen i arbeidet med å tilpasse opplæringen. Elever kan bruke informasjon om egen læring til å få innsikt i hvor de er og hvor de skal i sin læringsprosess.
Denne boken gir deg en teoretisk innføring i begrepet vurdering FOR læring og viser til praktiske eksempler fra klasserom i Norge, England og Canada. Boken tar utgangspunkt i internasjonal teori som sees i sammenheng med Kunnskapsløftets krav til underveisvurdering i skolen.
Internasjonalt har det vært et økende fokus på læringsfremmende vurdering de siste årene. Bakgrunnen for dette er forskning som viser at det er de vurderingsprosesser som gjøres i klasserommet som fremmer elevers læringsutbytte. Dette er bakgrunnen for begrepet "vurdering for læring" som brukes i skoler over hele verden.