Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen

Treff

1 treff


Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2009 . - Bok . - 201 s.
Bokmål
Opplysninger:
Boken handler om at lærere og elever bruker vurdering som redskap til å justere opplæringen underveis. Den tar for seg ulike elementer som inngår i læringsfremmende klasseromsvurdering: tydelige læringsmål, bruk av kriterier og eksempler, tilbakemeldinger som fremmer læring, egenvurdering og kameratvurdering og verdien av å kommunisere med elevenes foresatte underveis i opplæringen. Boken henvender seg til lærere i grunnskolen og studenter i lærerutdanning.
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Forlaget skriver om denne boka:

Vurdering for læring handler om at lærere og elever bruker vurdering som redskap til å justere opplæringen underveis. Læreren kan bruke vurderingen i arbeidet med å tilpasse opplæringen. Elever kan bruke informasjon om egen læring til å få innsikt i hvor de er og hvor de skal i sin læringsprosess.

Denne boken gir deg en teoretisk innføring i begrepet vurdering FOR læring og viser til praktiske eksempler fra klasserom i Norge, England og Canada. Boken tar utgangspunkt i internasjonal teori som sees i sammenheng med Kunnskapsløftets krav til underveisvurdering i skolen.

Internasjonalt har det vært et økende fokus på læringsfremmende vurdering de siste årene. Bakgrunnen for dette er forskning som viser at det er de vurderingsprosesser som gjøres i klasserommet som fremmer elevers læringsutbytte. Dette er bakgrunnen for begrepet "vurdering for læring" som brukes i skoler over hele verden.

Side
INNLEDNING15
DEL 1EN TEORETISK INNFØRING25
KAPITTEL 1VURDERING - LÆRING ELLER KONTROLL?27
KAPITTEL 2HVA SKAL VURDERES?43
KAPITTEL 3HVORDAN VURDERE?56
KAPITTEL 4VURDERINGENS TO HOVEDFORMÅL61
KAPITTEL 5ET INNBLIKK I VURDERINGSPRAKSISEN VED TO SKOLER I ALBERTA, CANADA84
DEL 2EN PRAKTISK INNFØRING91
KAPITTEL 6VURDERING FOR LÆRING I KLASSROMMET93
KAPITTEL 7PLANLEGG FOR LÆRING, IKKE FOR AKTIVITET97
KAPITTEL 8BRUK TYDELIGE MÅL102
KAPITTEL 9BRUK KRITERIER SOM VISER VEI110
KAPITTEL 11GI KONSTRUKTIVE TILBAKEMELDINGER121
KAPITTEL 12GI ELEVENE MULIGHET TIL Å FÅ EIERSKAP OVER EGEN LÆRING127
KAPITTEL 13AKTIVER ELEVENE SOM LÆRINGSRESURSSER FOR HVERANDRE142
KAPITTEL 14FINN BEVIS PÅ LÆRING VED HJELP AV FLERE VURDERINGSMETODER148
KAPITTEL 15BRUK BEVISENE TIL Å TILPASSE OPPLÆRINGEN UNDERVEIS155
KAPITTEL 16INVOLVER HJEMMET160
KAPITTEL 17HVORDAN VIDEREUTVIKLE EGEN VURDERINGSPRAKSIS?172
KAPITTEL 18NORGE - ET GODT UTGANGSPUNKT185
KAPITTEL 19VIL DU LÆRE MER?188'
SENTRALE BEGREPER I VURDERINGSFELTET191
LITTERATURLISTE194

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Vurdering for læring i klassero
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning