Denne boken omhandler ulike temaer knyttet til vurdering som et viktig pedagogisk verktøy i skolen: teori om vurdering og vurderingsprinsipper, hensikten bak ulike former for vurdering, valg mellom vurderingsformer, fagdidaktiske og pedagogiske utfordringer for lærere og skoleledere og ideologiske og politiske debatter. Forfatterne tar for seg trender både i Norge og utlandet.
Vurdering er et viktig pedagogisk verktøy alle lærere må kunne bruke for å fremme elevenes læring. Bokas hensikt er å utvikle leserens kunnskap om vurdering, både teoretisk og praktisk.
Vurderingskompetanse er grunnleggende for utvikling av gode vurderingskulturer.
Temaer som er tatt opp i boka er blant annet:
· * Teori om vurdering og vurderingsprinsipper
* Hensikten bak ulike former for vurdering
* Valg mellom vurderingsformer
* Fagdidaktiske og pedagogiske utfordringer for lærere og skoleledere
* Ideologiske og politiske debatter
Forfatterne reflekterer rundt nye trender, både her hjemme og i utlandet, som kan sees som et resultat av den økende bruken av ekstern vurdering gjennom nasjonale og internasjonale tester, men også som følge av større fokus på læringsfremmende vurdering.