Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2009 . - Bok . - 311 s.
Bokmål
Opplysninger:
Denne boken omhandler ulike temaer knyttet til vurdering som et viktig pedagogisk verktøy i skolen: teori om vurdering og vurderingsprinsipper, hensikten bak ulike former for vurdering, valg mellom vurderingsformer, fagdidaktiske og pedagogiske utfordringer for lærere og skoleledere og ideologiske og politiske debatter. Forfatterne tar for seg trender både i Norge og utlandet.
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Forlaget skriver om denne boka:

Vurdering er et viktig pedagogisk verktøy alle lærere må kunne bruke for å fremme elevenes læring. Bokas hensikt er å utvikle leserens kunnskap om vurdering, både teoretisk og praktisk.

Vurderingskompetanse er grunnleggende for utvikling av gode vurderingskulturer.
Temaer som er tatt opp i boka er blant annet:
·
* Teori om vurdering og vurderingsprinsipper
* Hensikten bak ulike former for vurdering
* Valg mellom vurderingsformer
* Fagdidaktiske og pedagogiske utfordringer for lærere og skoleledere
* Ideologiske og politiske debatter

Forfatterne reflekterer rundt nye trender, både her hjemme og i utlandet, som kan sees som et resultat av den økende bruken av ekstern vurdering gjennom nasjonale og internasjonale tester, men også som følge av større fokus på læringsfremmende vurdering.

Side
INNLEDNING11
DEL 1IDEOLOGISKE PRINSIPPER VED VURDERING AV ELEVER
KAPITTEL 1SAMSPILLET MELLOM VURDERING OG MOTIVASJON23
KAPITTEL 2VURDERING OG VALIDITET40
KAPITTEL 3NASJONALE STANDARDER OG KJENNETEGN PÅ MÅLOPPNÅELSE57
KAPITTEL 4VURDERING, EVALUERING OG LÆREPLANER SOM KUNNSKAPSOMRÅDE75
KAPITTEL 5VURDERINGSDEBATTEN I NORGE FRA M 74 TIL K 0694
KAPITTEL 6ARBEID MED ELEVVURDERING SOM UTVIKLING AV SKOLENS LÆRINGSKULTUR112
KAPITTEL 7VURDERING SOM LÆRING INNENFOR EN USIKKERHETSPEDAGOGIKK130
DEL 2METODISKE OG FAGDIDAKTISKE PRAKSISER
KAPITTEL 8NASJONALE LESEPRØVER I ET DIDAKTISK OG TESTTEORETISK PERPEKTIV145
KAPITTEL 9MAPPEVURDERING ELLER PORTEFØLJEMETODIKK?166
KAPITTEL 10MUNTLIG VURDERING - UTFORDRING OG MULIGHETER190
KAPITTEL 11ELEVSAMTALEN SOM JEVNLIG DIALOG201
KAPITTEL 12VURDERING FOR OG AV LÆRING I YRKESFAG214
KAPITTEL 13VURDERING I NORSK, EN OPPDAGELSESREISENDE I ELEVTEKSTER235
KAPITTEL 14ELEVVURDERING I FREMMEDSPRÅK256
KAPITTEL 15STEGMODELLEN I MATEMATIKK - ET VERKTØY FOR VURDERING FOR LÆRING?280
OM FORFATTERNE308

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Vurdering, prinsipper og praksi
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom